петък, 8 ноември 2013 г.

Свети Архангел Михаил

Дядо Гачо се прибра по икиндия. Честно, нейде по малките часове. Пителя вече се надигаше да кукурига и той побърза. Сгъна чинно дрехите, както всяка вечер на стола и се мушна до баба Гуна. Ни лук ял, ни лук мирисал.  Демек, не е киснал на дебат в кръчмата.
Дали беше заспал или не, не се знай. Но някой го побутна и той изморено потърка очи, на един лaкът. Не носеше очила. Така че скочи на крака и замръзна, като каменния кръст на тъщата.
Що си спомни за нея лиии. Ми щото все пак у село ходеха на църква. И на среща му се беше изправил  Свети Архангел Михаил. А щом е той. Начи няма да осъмне.
- Хайде Гачо, ще те прибирам. 
- Баа, Свети. Не мий още време. Не ми  са преврели джибрите.
- Ама ти вече изпи виното от църквата. А то е за....
- Знам, Свети! Не бях на себе си. Жената ме накара да се къпя и съм си измил акъля.
- Не си.  Защото окоси половината люцерна на съседа си.
- Ми не до виждам и затова.
- А мен как ме позна, та трепериш като лист след слана.
- По шевиците на облеклото ти.
- Значи са толкова големи, колкото агнето на Петър. Него закла по Гергьовден да правиш курбан с чуждо.
- Не Свети. Честен кръст! Намерих го близо до гората. Не приличаше на нито едно от наше село.
- Така, така. И всички булки с които си бил за толкова години, не приличат на жена ти от вашето село.
- Ми, чи тя не е от там.
- Знам! Ходи да я крадеш, заедно с една голяма зестра.
- Аз съм вече стар и не правя нищо грешно.
- А снощи, кой игра на покер в кръчмата :D
- Да, ама загубих.
- И спечели мен. Дойдох за душата ти. Да те водя при Петър на кантаря.  Да те  прецени. Че, не знам на къде да те водя.
Имаш едно добро дело през целия си живот. Дръпнал си реката да си поливаш нивата. Не било уж на добро. Но заваляло дъжд. Нивата ти заминала. Но не си разбрал, че си спасил цялото село.
Хайде ставай!
- Не искам, скочил дядо Гачо. Свети Михаиле. Нека остана още малкоооо
- Що викаш бе идиот. Кокошките  наскачаха И сега няма да има нито едно яйце. Кучето се сви уплашено, все едно е видяло призрак. А котката за минута изрови дупка и се блещи от там.
Аз тъкмо доях овцете. Млякото спря.

пп Ай дано да ви честито името И дано днеска  пребъдем от много светии, именници и пожелания.

Няма коментари:

Публикуване на коментар